Czy kawa to dobry wybór?

, 18 września 2018
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Przyglądając się produktom na bazie kofeiny, zdecydowanie najczęściej wybieraną opcją jest kawa. Jest to produkt spożywany w ogromnych ilościach. Szczególnie w krajach skandynawskich.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Przyglądając się produktom na bazie kofeiny, zdecydowanie najczęściej wybieraną opcją jest kawa. Jest to produkt spożywany w ogromnych ilościach. Szczególnie w krajach skandynawskich. W Polsce, choć spożycie jest o wiele niższe to i tak średnio plasuje się na poziomie ok. 1 – 1,5 filiżanek/dobę. Jednak czy wypicie „małej czarnej” poza efektem pobudzającym ma coś więcej do zaoferowania?

Kawa zazwyczaj pita jest w celu pobudzenia, niwelowania znużenia oraz wzmocnienia koncentracji. Stanowi ona przez to napar pity na umór w przypadku osób pracujących. Jest doskonałym pomysłem na przerwę. Jednak czy poza efektem pobudzającym kawa wpływa na organizm korzystnie, bądź niekorzystnie?

Z literatury medycznej dowiemy się, że spożycie ok. 200 mg kofeiny wykazuje efekt leczniczy. Taka dawka to odpowiednik ok. 3-4 filiżanek dziennie. Poniższa tabela ukazuje nam jak wygląda zawartość kofeiny w poszczególnych produktach.

Produkt

Zawartość kofeiny (mg)

Filiżanka czarnej kawy

70-140

Filiżanka kawy rozpuszczalnej

95

Filiżanka espresso

57

Szklanka czarnej sypanej herbaty

65

Butelka coli

30-90

Filiżanka kawy mrożonej

50-70

Butelka 0,33 l coca-coli

45

Szklanka zielonej herbaty

31

Specjaliści z zakresu żywienia zbadali, jaka dawka kawy jest bezpieczna dla zdrowia i jednoznacznie stwierdzili, że wypicie od 3-6 filiżanek kawy nie powinno przynieść efektu niekorzystnego względem zdrowia. Pod warunkiem, że nie palimy papierosów, nie jesteśmy obarczeni chorobami serca oraz dolegliwościami płynącymi z tytułu nadkwasoty żołądka (wrzody, wżery).

Oczywiście dawka ta także nie jest zalecana dla osób, które sporadycznie piją kawę. Wtedy wypicie ok. 3 filiżanek na pewno wpłynie na wartości ciśnienia tętniczego oraz może powodować nieregularne bicie serca.

Pomimo, iż istnieje ogólne przekonanie, że kawa wpływa na arytmie, warto wziąć pod uwagę badania, które zostały przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych na grupie 130 tysięcy osób. Wynika, z nich, iż regularne spożywanie kawy nie zwiększa prawdopodobieństwa hospitalizacji z tytułu arytmii serca.

Poniższa tabela wskazuje na korzystne oraz negatywne efekty picia kawy.

Pozytywne

Negatywne

Redukcja senności i zmęczenia

Wzmożone zaburzenia psychotyczne

Redukcja objawów choroby Parkinsona i Alzheimera

Wzmożona choroba refleksowa przełyku

Redukcja objawów cukrzycy typu 2

Wzmożona choroba wrzodowa, zespół jelita wrażliwego

Redukcja objawów w przypadku niektórych nowotworów

Spadek jakości snu

Wzmożona koncentracja i pamięć

Wzmożone wydalanie wapnia, magnezu i żelaza ( w dużych dawkach)

Wzmożona tolerancja wysiłku

Zwiększa ciśnienie krwi

Wzmożone rozszerzenie oskrzeli

Zmniejsza biust u kobiet z mutacją genu CYP1A2

Wzrost jakości i długości życia

Zmniejszone wydalanie wapnia u kobiet (z osteoporozą)

Redukcja objawów stwardnienia rozsianego

Redukuje objawy depresji

Pomaga w odchudzaniu

Powyższa tabela wskazuje na efekt prozdrowotny, jaki niesie spożycie kawy oraz jego przeciwieństwo. Ocenę pozostawiam Państwu.

Warto zaznaczyć, że picie kawy w odpowiednich ilościach na pewno jest o wiele lepsze niż spożywanie napojów energetycznych. Jednak to nie produkt, a jego dawka świadczy o efekcie. Z osobistego punktu widzenia picie 2 filiżanek kawy dziennie nie wywołuje żadnych niekorzystnych efektów na organizm.
Więcej na temat składu napojów energetyzujących, ich negatywnych i pozytywnych skutków działania możecie przeczytać tutaj! 

Zabójcze połączenie: Energetyki + Alkohol 

Zdrowe zamienniki napoi energetyzujących

Niebawem kolejny artykuł z serii LifeStyle – Odrowąż24 DBA O TWOJE ZDROWIE. A niedługo postaramy się rozruszać naszych czytelników wraz z trenerem personalnym Patrykiem Mnichem ! Zostańcie z NAMI !

 

Napoje energetyczne - Odrowąż24 LifeStyle

 

Damian Grądzki – Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Specjalista z zakresu żywienia w chorobach układu krążenia i układu pokarmowego. Przeszedł szereg szkoleń i konferencji gdzie nabywał wiedzę teoretyczną, którą na co dzień wykorzystuję w praktyce. Damian bierze udział w wielu projektach związanych z dietetyką czy zdrowym trybem życia. Od pisania artykułów dla specjalistycznych magazynów żywieniowych, aż po prowadzenie bloga o odchudzaniu!

Więcej na temat Damiana Grądzkiego będziecie Państwo mogli przeczytać klikając zdjęcie powyżej 😉 oraz w link poniżej 

LifeStyle – Odrowąż24 doradza jak zadbać o swoje zdrowie!

Polub nas na Facebooku

Wiadomości z powiatu: szydłowieckiego, skarżyskiego, opoczyńskiego, koneckiego, przysuskiego i okolic



Drodzy czytelnicy!

Wasz głos jest dla nas bardzo ważny. Chcemy pisać o rzeczach, które są najbardziej istotne dla naszej lokalnej społeczności i są wam najbliższe. Jeśli jest jakaś sprawa, historia, wydarzenie, które chcielibyście nagłośnić piszcie do nas na kontakt@odrowaz24.pl

Zachęcamy również do przesyłania do nas ogłoszeń o pracę, drobnych ogłoszeń sprzedam/kupię, oraz innych, które z miłą chęcią nagłośnimy pośród naszej rosnącej lokalnej społeczności pięciu powiatów Ziemi Odrowążów.

Czekamy na wasze informacje - Redakcja Odrowąż 24

Możesz też dodać bezpośrednio informację TUTAJ